Natuurlijk heeft u de afgelopen tijd nagedacht over Het Nieuwe Werken (HNW). U heeft dan vast overwogen of het een hype is die wel weer overwaait. Misschien heeft u concepten uitgewerkt voor uw mensen, zodat ze plaats- en tijdsonafhankelijk kunnen werken. Want zo wordt HNW meestal uitgelegd. Misschien heeft u zelfs de kantoorinrichting drastisch veranderd, om daarmee een meer inspirerende werkomgeving voor uw medewerkers te realiseren. En wellicht heeft u meer tevreden medewerkers gekregen. En dat is op zich heel belangrijk, want dat zorgt ook voor meer tevreden klanten! Dat verband is ondertussen wel vastgesteld; “plezier & prestatie” passen bij elkaar!
Tegelijkertijd moeten we ook nuchter met elkaar vaststellen dat HNW niet in elke sector lekker past. Want u kunt wel met uw mensen bepalen dat er voortaan tijdsonafhankelijk wordt gewerkt, maar als dat niet goed bij het ritme van uw klanten past, werkt dat natuurlijk niet. Als kleine zelfstandige merk ik dat ook. Op dit moment zit ik heerlijk in de avonduurtjes in mijn tuin met mijn laptopje op schoot te werken. Maar het verzorgen van presentaties en het houden van teamtrainingen bij de klant vindt meestal nog steeds tussen 09.00u en 17.00u. plaats.
Misschien is ook niet elke functie binnen uw bedrijf geschikt om HNW op toe te passen; uw salesmensen vliegen in en uit, ICT mensen mogen van u ook best in de avonduren werken, maar uw financiële functionaris heeft u toch meestal graag in de buurt, wanneer u zelf ook aan het werk bent.
En eerlijk gezegd ervaar ik zelf ook dat niet elk team op voorhand geschikt is HNW op toe te passen. HNW vraagt immers meer zelfsturing (of eigenlijk: ‘zelfmanagement’, want sturing moet er volgens mij wel blijven!) en eigen verantwoordelijkheid. Elke teamtrainer weet dat teams zich in diverse ontwikkelfasen bevinden. Doorgaans onderscheiden we de ontwikkelfasen van Tuckman die, simpel vertaald, kunnen worden weergegeven als Vluchtfase, Strijdfase, Samenfase en Werkfase. Een team dat net gevormd is en nog vertrouwen en structuur nodig heeft, of waarin allerlei competenties – zoals feedback en zelfreflectie – nog ontbreken, is doorgaans nog niet zo geschikt voor HNW.
Maar wat te denken van de generaties Y en Z die de komende jaren de arbeidsmarkt in allerlei sectoren gaan domineren? Medewerkers uit deze generaties verwachten echt meer bemoediging en stimulans dan controle. Ze houden van heldere doelstellingen en verwachtingen, maar willen vervolgens voldoende vertrouwen en vrijheid krijgen om hun taken uit te voeren. En daarbij lopen werktijd en privétijd gemakkelijk in elkaar over. Voor hen, digitaal onafhankelijk als ze zijn, geen enkel probleem. En generatie Z is daarin nog wat extremer dan generatie Y. Bent u daar klaar voor? Want er is geen ontkomen aan; hoe u HNW ook definieert, de komende jaren worden echt anders (en soms ook spannender!) voor leidinggevenden.
In de vakantie heb ik een leuk boekje gelezen van Rini van Solingen: “De Bijenherder”. Een kort beeldend verhaaltje over de ervaringen van een man die eerst schapenherder was en vervolgens bijen ging houden. En dat is echt anders; je kunt namelijk wel randvoorwaarden creëren voor de productiviteit van bijen, maar je kunt ze niet vertellen welke bloemen ze moeten bezoeken bijvoorbeeld… Misschien hebben we de komende jaren in bedrijven wel meer ‘bijenherders’ nodig!
Wilt u meer weten over de toepassing hiervan in uw organisatie? Neem contact met me op!
[et_social_share]