Elke zichzelf respecterende organisatie is tegenwoordig bezig met het thema Kwaliteit. Kwaliteit van producten en diensten, van processen en systemen, van medewerkers en managers, etc. Want we streven naar verbetering, naar een hogere klantwaarde. En soms maken we ons daarbij schuldig aan “jumping to conclusions”, waarbij we een snelle beslissing nemen, zonder dat we zijn doorgedrongen tot de echte oorzaak van het probleem.
Een goede – en ook eenvoudige – techniek is het bij herhaling stellen van de “Waarom”-vraag. Een techniek die ik zelf vaak toepas in coaching, in teamgesprekken, maar ook bij organisatieontwikkeling. Want dat leidt altijd tot een dieper niveau van gesprek en van de oorzaak. En dat levert dus veel meer op. Want hiermee wordt de kern van het probleem opgelost. En dat verbetert processen, producten, diensten, werkwijzes, resultaten etc. En hierdoor neemt de klantwaarde uiteraard sterk toe!
Gewoon de kunst van het doorvragen dus eigenlijk.
Nu klinkt dat wellicht nog wat vaag. Laat me het daarom toelichten met een heel concreet, aardig en inmiddels vrij bekend voorbeeld uit de praktijk.
Een aantal jaren geleden constateerde men bij The Jefferson Memorial in Washington een groot probleem; het steen van het gebouw brokkelde af!
Waarom (1e keer) kwam dat? Na onderzoek bleek dat het eigenlijk het vele wassen en reinigen met hoge druk van het steen was, waardoor dit probleem ontstond. Het steen werd poreus en brokkelde af. Maar Waarom (2e keer) moest het gebouw zo vaak worden gewassen? Dat kwam weer omdat er dagelijks zoveel vogelpoep op en in het gebouw terecht kwam.
Nu zou je kunnen denken: “Okay, als we de vogels weten te verdrijven, hoeven we minder vaak en intensief schoon te maken”. En dat gebeurde dus in eerste instantie; er werden netten gespannen, maar de vogels vonden de weg er gewoon omheen. Het probleem werd hierdoor niet opgelost. En dus gingen de onderzoekers verder uitpluizen waar het probleem kon zitten. Want Waarom (3e keer) kwamen daar eigenlijk op die plek steeds zoveel vogels? Na onderzoek bleek dat de vogels daar eten in overvloed hadden, want het wemelde daar van de vette spinnen in hun webben. Het waren er letterlijk honderden!
“Waarom (4e keer) zaten daar eigenlijk zoveel spinnen?”, zo vroegen de onderzoekers zich verder af. Dat kwam weer omdat er duizenden insecten te vinden waren, die weer spinnen aantrokken. Die maakten hun webben, die kwamen vol met insecten te zitten en de spinnen aten zich rond en vet. En vormden zo heerlijke hapjes voor de vele vogels die er steeds vaker kwamen en langer bleven. En dus als gevolg daarvan in The Jefferson Memorial veel vogelpoep produceerden.
De onderzoekers waren nog niet tevreden met hun bevindingen. Want Waarom (5e keer) kwamen daar eigenlijk bij dat gebouw zo extreem veel insecten voor? Nou dat had wel een heel verklaarbare reden. Want het bleek dat deze beestjes met name tijdens de schemertijd actief zijn. En laat dat nu precies het tijdstip zijn, waarop bij The Jefferson Memorial de verlichting aangaat, zodat het hele monument in een zee van licht baadde. En ja, dat trekt nu eenmaal snel en veel insecten aan. Die ervaring hebben we zelf op zomerse avonden immers thuis ook.
Hoe hebben ze dit vervolgens opgelost? Verrassend eenvoudig. De organisatie heeft vervolgens besloten de verlichting van The Jefferson Memorial voortaan pas 1 uur na zonsondergang aan te zetten. Dat leidde tot een verbluffende afname van het aantal insecten in het monument, met maar liefst 90%! Daarmee werd de voedselketen doorbroken. Want het aantal spinnen ter plaatse nam vervolgens drastisch af. En dat leidde weer tot beduidend minder vogels in en op het monument. Daardoor trad er dus veel minder vervuiling op, waardoor er beduidend minder vaak hoefde te worden schoongemaakt. En zo werd het steeds meer afbrokkelen van het steen van The Jefferson Memorial heel effectief tegengegaan! Een uiterst prettige bijkomstigheid was uiteraard dat deze maatregel het nodige aan tweewekelijkse schoonmaakbudgetten scheelde…
Hoe vaak stelt u zelf de “Waarom?”-vraag achter elkaar, wanneer u tot de kern van een probleem wilt doordringen? Probeer het eens uit bij gesprekken in uw eigen organisatie, met uw team, met uw medewerkers of gewoon thuis met uw partner! Het gaat u zonder meer veel meer opleveren, want het voorkomt dat u te snel conclusies trekt, waardoor het echte probleem niet wordt opgelost!
Wilt u meer weten over de toepassing hiervan in uw organisatie? Neem contact met me op!
[et_social_share]